Дистанційна освіта
Одним з напрямків удосконалення організації навчального процесу є використання в навчальному процесі сучасних дистанційних технологій. Дистанційне навчання — є однією з форм індивідуалізації навчального процесу , в основу якого покладено використання сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій, що дозволяють навчатись на відстані без безпосереднього, особистого контакту між викладачем і учнем.
Дистанційне навчання включає в себе сучасні форми і методи конструювання та відображення змісту навчання, елементи модульного і комп’ютерного навчання, теорії та практики, самостійної роботи учнів, застосування у навчанні сучасних інформаційних технологій, комп'ютерів, телекомунікацій і являє собою цілеспрямований інтерактивний процес взаємодії учнів і викладачів-модераторів. До переваг дистанційного навчання відносять асинхронність, доступність інформації, зменшення соціальної дистанції.
У ньому виділені такі принципи забезпечення якості:
• Заохочення контактів між учнями і вчителем.
• Розвиток співробітництва учнів.
• Використання активних засобів навчання.
• Швидкий зворотний зв’язок.
• Ефективне використання часу.
• Висока мотивація.
• Врахування здібностей учнів та використання індивідуальних маршрутів навчання.
Модуль дистанційного навчання вирішує наступні задачі:
Подача теоретичного матеріалу. урок/лекція (в т.ч. мультимедіа),
опис практичної/лабораторної роботи глосарій, бібліотека.
Перевірка засвоєння матеріалу.
звіт з практичної/лабораторної роботи, питання/задачі до уроку/лекції (домашні завдання),
контрольні роботи – як в текстовій, так і в тестовій формі, тести: для самоконтролю, для оцінювання знань.
Спілкування з вчителем.
питання по курсу (через розділ «Питання, Що Часто Задаються» (FAQ/ПЩЧЗ)),
форум, ICQ, Skype, E-mail, телефон та інш.
Спілкування між учнями.
обговорення матеріалу на форумі,інформація про учнів, які навчаються на тому ж курсі.
Педагогічний фактор у системі дистанційного навчання визначається набором методів і прийомів, що застосовуються в ході навчального процесу та які можна класифікувати так:
1. Методи навчання через взаємодію студента з освітніми ресурсами при мінімальній участі викладача та інших студентів (самонавчання).
2. Методи індивідуалізованого викладання й навчання, для яких притаманні взаємовідносини студента з викладачем або студента з іншим студентом (навчання “один до одного”). ( голосова пошта, електронна пошта або технології веб 2.0 (соціальні сервіси Інтернет).
3. Методи, що ґрунтуються на презентації навчального матеріалу викладачем і коли ті, хто навчається відіграють активну роль у комунікації (навчання “один до одного”). (лекції, записані на CD або DVD носії можуть доповнюватись так званими “Е-лекціями” (електронними лекціями).
4. Методи, для яких притаманна активна взаємодія між усіма учасниками навчального процесу (навчання “багато до багатьох”).
Характерними рисами дистанційного навчання є:
Гнучкість. Модульність. Економічна ефективність.
Нова роль викладача. Спеціалізований контроль якості освіти.
Використання спеціалізованих технологій і засобів навчання.
Успішність дистанційного навчання багато в чому залежить від
організації навчального матеріалу.
Ефективність навчання залежить від чотирьох складових:
• Ефективності взаємодії викладача і того, якого навчають;
• Використовуваних при цьому педагогічних технологій;
• Ефективності розроблених методичних матеріалів і способів їхньої
доставки;
• Ефективності зворотного зв'язка.
Ключовим моментом дистанційної форми навчання є електронний підручник. Більшість авторів розглядає електронний підручник як спеціальний програмно-методичний комплекс, що дозволяє самостійно освоїти навчальний курс чи його великий розділ. Електронний підручник часто об'єднує у собі властивості звичайного підручника, довідника задачника і лабораторного практикуму. Він не є альтернативою, а являється доповненням до традиційних форм навчання, і тому не замінює роботу з книгами, конспектами, збірниками задач і т. ін.
Цей “електронний лектор” дозволяє повною мірою використовувати сучасні інформаційні технології, мультимедійні можливості, надані комп'ютером.
|